امروز : چهارشنبه 24 مهر 1398

جلسه سازمان با شهرداری |عزم جدی دولت برای راه اندازی قطارهای حومه ای

جلسه ای ویژه توسعه بخش حمل و نقل ریلی( قطارهای حومه ای ) با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در راستای ارتقای کیفیت حمل و نقل ریلی و موضوعات مرتبط بویژه مترو تهران و خطوط پیرامونی آن جلسه ای با حضور نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان تهران در ساختمان مصدق شمالی برگزار شد.

به گفته شهرام عدالتی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مدیریت خطوط ریلی برخی خط ها مثل تهران_ پرند جزء خطوط مترو تهران است که در این جلسه، نحوه مدیریت این خطوط پیرامونی و تامین منابع آن بحث و بررسی شد.

وی از پرداخت تمام و کمال سهم تخلفات راهنمایی و رانندگی به استان تهران خبر داد و گفت: وجوهی که به عنوان جرایم راهنمایی و رانندگی واریز می شود، بسیار بیشتر از مقداری است به استان تهران اختصاص می باید که قرار است، پیگیری کرده تا به استناد ماده 23 تخلفات راهنمایی و رانندگی همان مبلغ به استان ابلاغ شود.

*شرکت راه آهن حومه ای در مرحله انتخاب مدیران

براساس این گزارش، شرکت راه‌آهن از سال 1392 توسعه قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و موفق به تصویب آن در قانون برنامه ششم توسعه شد. اساس نامه این شرکت براساس بند 52 قانون برنامه ششم، با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تهیه و تصویب شده و اکنون در مرحله انتخاب مدیران است.

دولت با اولویت دادن به خطوط حمل‌ونقل ریلی و توجه به توسعه متوازن در شهرهای بزرگ، مطالعه و ساخت ۱۵ مسیر اولویت‌دار قطارهای حومه‌ای را مشخص کرده است که به‌تدریج می‌توانند با تأمین منابع مالی در برنامه اجرایی، سالانه ۱۸۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کنند. در این میان تهران به عنوان پایتخت کشور ایران که مقصد بسیاری از مهاجرت های داخلی است و 17 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است اهمیت بیشتری دارد.

برخی از مسیرهای دارای اولویت احداث جهت بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای در استان تهران، شامل مسیرهای تهران_پرند، تهران_اسلامشهر_، تهران_ پردیس، تهران_رباط کریم و ... است که در میان قطارهای حومه‌ای، قطارمسیر تهران-پرند با 1/5 میلیون مسافر سالانه بخش عمده‌ای از جابه‌جایی مسافران در خطوط ریلی حومه‌ای را بر عهده دارد.

در حال حاضر توسعه خطوط حومه‌ای در سه خط تهران-پرند، تهران- هشتگرد و تهران- پیشوا توسط شرکت راه‌آهن در دست اجرا است که هر کدام از این خطوط بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارد. انتظار می‌رود با بهره‌برداری از خطوط جدید این محورها تعداد مسافران حومه‌ای افزایش قابل توجهی پیدا کند.

بر اساس این گزارش، پروژه مترو اسلامشهر از سال 86 به تصویب شورای عالی ترافیک رسید اما در عمل اراده ای برای اجرای آن وجود نداشت تا اینکه در سال 97، هیات وزیران نگاه ویژه ای در روند برنامه ریزی این پروژه به کار گرفت و با پیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مبنی بر واگذاری این پروژه از شهرداری تهران به شهرداری اسلامشهر، این پروژه تا اجرا فاصله کمتری گرفت و در نیمه دوم سال 97، به همت شهرداری اسلامشهر و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران، عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.

همچنین مترو اسلامشهر در امتداد خط 3 مترو پایتخت احداث می شود و نقش مهمی در جابه جایی مسافران در جنوب و جنوب غرب استان تهران به پایتخت خواهد داشت.

براساس این گزارش، تعداد مسیرهای ریلی حومه‌ای فعال در کشور ۲۰ مسیر و بیشترین خط ریلی حومه‌ای مربوط به تهران است.

به‌دلیل افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ، شمار جمعیت ساکنان در اطراف شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور و کلانشهرها در حال افزایش است، از این جهت مسأله حمل‌ونقل مسافران در شهرهای اقماری موضوع جدی است که سال ها است در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران هم قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام./